לימודי מדעים

שאיפת הישיבה היא לבנות דמות של בן תורה שיש לו יד ורגל בחכמות החיים ובכללם חכמת המדעים.

הישיבה שמה דגש חזק בחטיבת הביניים על לימוד מקצוע המדעים ומשקיעה בו רבות.  בחטיבה העליונה אנו מעודדים את התלמידים בעלי היכולת לגשת למגמות המדעיות: מגמת פיזיקה, מגמת ביולוגיה ומגמת מדעי המחשב. בקמפוס הישיבה ישנם מעבדות חדשות וחדישות שבהם לומדים מקצועות אלו.

לימודי המדעים בתיכון:

מגמת ביולוגיה

לימוד הביולוגיה מאפשר לראות את החוקיות, ההרמוניה, הניגודים והיופי של העולם הסובב אותנו ועשוי להכשיר את הלומד לחיות בתבונה לשמור על סביבתו ולהינות ממנה.

מדעי הטבע בכלל והביולוגיה בפרט נותנים בידנו כלים להסתכל על העולם ולהבין את התופעות שמסבבנו. העיסוק המדעי כרוך בשימוש בדרך החקר בחשיבה ביקורתית בתקשורת בין אנשי מדע תוך  התייחסות לזיקה שבין המדע לבין החברה. המדע כחלק מהתרבות והיצירה האנושית מושפע מגורמים חברתיים משפיע עליהם ומשקף את רוח התקופה.

באמצעות מדעי הביולוגיה אנו מנסים להבין ולהסביר תופעות הקשורות לעולם היצורים החיים, מעמיקים במבנה גוף האדם, שמירה על הבריאות, ולמידה על מצבי מחלה שונים.

לימוד הביולוגיה כמקצוע מדעי בחטיבה העליונה של בית הספר העל יסודי אמור לפתח חשיבה ייחודית לתחום ולאפשר להבין את השיקולים לפתרון בעיות בביולוגיה כמו כן מתבצע פיתוח חשיבה ביקורתית. עיסוק בתהליכי החקר ובהבנתם עשוי לתרום לפיתוח מיומנויות חשיבה שיוכלו להועיל לתלמיד בהתמודדתו בחיי היום יום (לדוגמא ללימודים גבוהים : ניתוח גרפים, כתיבת עבודה מדעית וכו'). הוראת הביולוגיה בחינוך הדתי מבוססת על הציווי "בכל דרכך דעהו " ומסתמכת על ההנחה שאין המדע  יכול לסתור את האמונה הדתית ואת מערכת הערכים הדתיים וגם אינו יכול להיות מקור להם אלא לשמש מסילה להכרת פעולת ושל הבורא יתברך.

התוכנית בהיקף של  5 יח"ל נועדה להקנות לתלמידים אוריינות ביולוגית רחבה ומעמיקה ,תוך הדגשה של מיומנויות חקר,חשיבה כמותית והכרת משמעותה של הביולוגיה המודרנית.  

 

מגמת הפיזיקה

פיזיקה הינו מקצוע הנחשב יסודי (כמו הגאומטריה) בהבנת היקום והעולם הסובב אותנו. הפיזיקה נמצאת בכל מקום: מי לא שאל פעם את עצמו, מדוע הירח אינו נופל עלינו? או מדוע השמים כחולים?  מהו זרם חשמלי? וכו'. הפיזיקאי הוא סקרן בלתי נלאה הבודק כל תופעה ומנסה להבין לעומק את הסיבות לה. לכן נדרש מהתלמיד הלומד פיזיקה ,כושר חשיבה וניתוח גבוהים. פיזיקה אינו מקצוע הדורש לזכור במיוחד אלפי פריטים, אלא, היפה והקשה בפיזיקה הוא, שבעזרת מספר מצומצם יחסית של חוקי פיזיקה נדרש ואפשר לנתח אלפי מערכות שונות.

מעבר להבנת עולם התופעות, פן נוסף בלימודי הפיזיקה הוא היכולת להבין מערכות טכנולוגיות כמו הטלפון הסלולרי והטלוויזיה, להבין מדעית את חשבון החשמל (אולי לא את המחיר הסופי) ולהבין את השלכות התעשייה והטכנולוגיה על איכות הסביבה. אדם הלומד פיזיקה יכול להשתלב יותר טוב בעולם הטכנולוגי והמשתנה במהירות. לא במקרה, מנהלים רבים  בהיי- טק הם בוגרי פיזיקה ומתמטיקה.  לפיכך, פיזיקה הוא מקצוע המהווה את הבסיס המדעי היסודי לכל  מקצועות המדע והטכנולוגיה המודרנית.

בבית ספרנו נבנתה מעבדה הכוללת את מיטב הציוד המתקדם והממוחשב ובעזרתם משלבים שיטות הוראה מתקדמות. תלמידי המגמה שותפים לפרויקט במרחב האינטרנט, הכולל קבלת משימות ממוחשבות לאורך השנה והגשתן תוך זמן נתון.

 

מגמת מדעי המחשב

המגמה מכשירה את בוגריה לעסוק בהנדסת תוכנה ובתכנות מחשבים. התלמידים לומדים את שפת התכנות java ונחשפים לחידושים טכנולוגיים בתחום הנדסת התוכנה והמיקרו מחשבים.

התלמידים יתנסו בחיפוש פתרונות לבעיות אלגוריתמיות, ניתוח ותכנון של מערכות תוכנה גדולות ומורכבות. כל אלה תוך כדי שימוש בשיטות וכלים מתקדמים ביותר.

המגמה מיועדת לתלמידים מצטיינים בעלי חשיבה מופשטת ובעלי יכולות גבוהות בתחומי מדע והנדסה, המגלים נכונות לעמוד באתגרים.

למודי המגמה בישיבה הם לרמת 5 יח"ל הכוללים מבחן בגרות 70% ופרויקט (הערכה חלופית) 30%

בוגרי המגמה העומדים בהצלחה בבחינות הבגרות זכאים לקבלת מקדם הטבה (בונוס) בעת קבלתם למוסדות להשכלה גבוהה.

 

לימודי המדעים בחטיבת הביניים

רכזת המדעים בחטיבת הביניים היא המורה הוותיקה גילה ממן. 

האתגר העומד בפני צוות המדעים של החטיבה הוא לקחת ילדים שונים מבתי ספר שונים שחלקם לא למדו מדעים או לא למדו העשרות שונות במקצוע ולהצליח למצות את המסוגלות שלהם בתחום המדעים, ואף להאהיב עליהם את המקצוע. הישיבה מעשירים מאוד את דרכי הלמידה במדעים. התלמידים עובדים על פרויקטים בעצמם, מציגים אותם לפני חבריהם ותלמידים משכבות נוספות במסגרת ימי שיא במדעים. התלמידים חוקרים ויוצרים בתחום המדעים ולמעשה מפתחים את יכולות הלמידה העצמיות שלהם. דרך השותפות בין התלמידים והלמידה המגוונת הישיבה מגשרת על הפערים ומפתחת את החשיבה המדעית שלהם.

הפרויקטים החשובים הקיימים בישיבה בתחום המדעים הם תעשיידע, טילים רקטות וחלל עם מדעטק, ועם הטכנודע התקיימה פעילות בתחום האנרגיה והחלל.

תעשיידע הוא פרוייקט בשיתוף חברת חשמל ועיריית אור עקיבא המתקיים בשלוש האחרונות בישיבה. במסגרת הפרוייקט זכתה הישיבה לפני זמן מה במקום הראשון בתחרות ארצית על פרויקט של מבנה ציבורי חכם בדגש על יעילות אנרגטית.

אנו מתכננים בע"ה להגביר את הפעילות והלמידה בשיתוף המרכז לרפואה בטכנודע להעשיר את הלמידה של תכנית הלימודים בסיורים מסכמים ולמידה באמצעים מקוונים.